Skolens historie

Der har været skole i Rødding gennem flere hundrede år. Undervisningen har gennem tiden fundet sted på forskellige lokaliteter i byen.

Rødding Skole har haft sin nuværende beliggenhed på Rytterdam siden 1913, hvor Rødding, grundet sin geografiske placering i Nordslesvig, var en del af Det tyske kejserrige. På dette tidspunkt foregik al undervisningen på tysk, dog ikke i de to ugentlige timer i religion, der foregik på dansk.

Skolen var et vigtigt led i tidens fortyskning af Nordslesvig, hvilket også kunne mærkes i 1913: Den 18.april 1913 fejredes således på skolen sejren over danskerne ved slaget ved Dybbøl i 1864, ligesom man også havde fejringer for hundredåret for Preussens ophævelse til kongerige, samt 25-årsdagen for Kejserens regering i Berlin.

I løbet af 1.verdenskrig indkaldtes tre lærere til tysk militærtjeneste, ligesom tusinder andre mænd fra det nuværende Sønderjylland. Èn af lærerne, Held Wulf (f. 1875), der var ugift og havde været lærer på Rødding Skole siden 1912, faldt i kamp for Det tyske Kejserrige den 25.maj 1915 i Galizien, dvs. på Østfronten, i det nuværende Ukraine, hvor de tyske og østrigske styrker var i voldsomme kampe mod soldater fra den russiske hær. Wulfs registrerede dødsårsag var ”Brustschuss”, dvs. skud i brystet.

I 1921, året efter Sønderjyllands indlemmelse i Danmark, skiftede skolen navn til "Rødding Borger- og Realskole". Den 1. august 1976 skiftedes navnet til det nuværende "Rødding Skole".

Rødding Skole opføres på ny placering i 1912

Rødding Skoles nuværende Sydfløj blev rejst i 1912 med midler fra Det tyske Kejserrige.
Sydfløjen, den daværende nye tysksprogede skole, blev taget i brug den 17.juni 1913.

Rødding Skole Sydfløj i nutiden

Sydfløjen sommeren 2019.

Rødding Skole har tidligere haft nedenstående to bomærker:

Rødding Skoles tidligere bomærker