Studerende

Uddannelsesplan for lærerstuderende på Rødding Skole

Kære Lærerstuderende

Velkommen til Rødding Skole.

Rødding Skole indgår i et samarbejde med UC-Syd. Vi vægter det højt, fordi studerende er berigende for skolen, når vi kan følge med i uddannelsens udvikling og de pædagogiske strømninger, den bygger på. Omvendt kan vi tilbyde dig en mellemstor skole på landet med dejlige børn, engagerede medarbejdere og et godt forældresamarbejde.

Som lærerstuderende bliver du betragtet som en ny kollega, og der vil være velkomst og præsentation på din første dag her. Derfor forventer vi også, at du mingelerer rundt på lige fod med de øvrige medarbejdere i personalerummet og deltager i relevante personalemøder, fasemøder og klasse- og fagteammøder. På den måde kommer du hurtigt til at blive en del af Rødding Skole, og kan føle dig tryg, udvikle dit selvværd og ansvarlighed.

Du vil få en arbejdsplads og et skab til dine materialer.

Når det indledende arbejde omkring dit praktikophold, er faldet på plads på UC-Syd, vil du modtage et brev fra os med dit skema, en plan for en introuge, kontaktoplysninger til dine praktiklærere, generelle informationer om forløbet og en mødekalender.

I introugen vil du møde mange nye ansigter, som du vil kunne søge vejledning hos i løbet af dit praktikforløb: Sekretærer, ledere, ressourcepersoner, lærere og skolepædagoger.

Ressourcepersonerne møder du på en workshop, hvor de præsenterer sig, og fortæller om deres funktion, og hvad du kan bruge dem til i forhold til dine didaktiske overvejelser, relationskompetensen og klasserumsledelsen. Vi kalder det en praktik-bazar.

Ugen bruges også til planlægningsmøder med din praktikvejleder og dine praktiklærere, som du i samråd med udarbejder undervisnigsplaner med. Sidst, men ikke mindst, møder du de klasser, du skal undervise  og får mulighed for at observere lærerne undervise.

Dit skema vil blive sammensat ud fra kravene for det praktikniveau, du er på, og du kan forvente at få ugentlige vejledninger med dine praktiklærere og din praktikvejleder.

Vi vil gøre vores yderste for,  at du vil få det som blommen i et æg. Vi glæder os til at høre fra dig. Hvis du ønsker at høre mere om mulighederne for praktik på Rødding Skole, er du velkommen til at kontakte os.

Mange hilsner

Rødding Skole